De winter staat voor de deur en buitentemperaturen dalen. Tijdens de koudere periode dient het
LPG mengsel te veranderen om voldoende tankdruk te kunnen waarborgen (meer propaan). Winter
LPG zit normaal rond de 30%-70% of 20%-80% Butaan-Propaan mengsel of zelfs 100% Propaan.
Waarom??
Wij verwachtten dat de oorlog tussen Rusland en Oekraïne een oorzaak is van het tekort aan
(Russisch) propaan in het huidige LPG-mengsel. De verwachting is dat dit op korte termijn niet zal
veranderen.
Wat merkt u hier van??
Het te hoge butaangehalte (en dus een tekort aan propaan) veroorzaakt een te lage tankdruk wat
resulteert in een slechte LPG toevoer naar de verdamper. Dit heeft als gevolg dat de verdamper
niet de gewenste druk/opbrengst kan leveren.
Een te lage tankdruk en de hierdoor te lage LPG-toevoer kan leiden tot de volgende situaties:
– Onterechte “tank empty” situaties bij een tankinhoud die niet leeg is.
– Toename van tank-empty-retry momenten → lichte schokjes.
– Schokkende motor tijdens dynamische belasting.
– Meer benzineverbruik door een hogere benzine bijdrage tijdens LPG-bedrijf. (Alleen van toepassing op Di motoren)